انجمن مدیریت آموزشی ایران - شعبه استان کردستان

علمی -آموزشی -پژوهشی- شماره حساب 1108841830 فراگیر بانک تجارت شعبه دانشگاه کردستان
 
برگزاری کارگاه آموزشی تقویت مدیریت آموزشگاهی با رویکرد مدرسه محوری
ساعت ٥:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱٢/۱٠ : توسط : ارسلان خسروپور

 

 

 

انجمن مدیریت آموزشی استان کردستان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان ، با هدف دانش افزایی و ارتقاء صلاحیت های علمی و حرفه ای مدیران آموزش و پرورش ، کارگاه دو روزه تقویت مدیریت آموزشگاهی با رویکرد "مدرسه محوری" به مدت دو روز در محل تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار نمود.

در این کارگاه آموزشی که با همت و همکاری انجمن مدیریت آموزشی استان کردستان و اداره کل آموزش و پرورش استان برپا شده بود مدیران دبیرستانها و هنرستانها- مدیران مجتمع های آموزشی و پرورشی شهری و روستایی و اعضا انجمن مدیریت آموزشی استان شرکت داشته و در روزهای پنج شنبه و جمعه 8 و 9 اسفند ماه با  جدیدترین مباحث ،  مطالب  و نظریه های مرتبط با مدرسه محوری آشنا شدند.

 


در ابتدای این برنامه دبیر اجرایی انجمن ضمن خیر مقدم به حاضران اهداف تشکیل کارگاه آموزشی را تشزیح و خواهان عضویت و ثبت نام علاقه مندان و مدیران در انجمن به جهت بهره مندی و استفاده از فرصت پیش آمده در جهت توانمند سازی و ارتقاء دانش حرفه ای آنان شد و در این راستا ضمن معرفی انجمن کشوربی و سایت انجمن و وبلاگ شعبه استان کردستان بر ضرورت و اهمیت  استفاده و مراجعه به سایت و وبلاگ و ارایه نظر و پیشنهاد سازنده با هدف ارتقاء سطح خدمات و عملکرد انجمن تاکید نمودند. در ادامه آیین افتتاحیه کارگاه،  آقای طالب محمدی معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان و عضو هیات مدیره ضمن خیر مقدم به حاضران در سخنان کوتاهی جایگاه مدیریت آموزشی را در بین دیگر گرایش های مدیریت بسیار بالا و ممتاز تلقی و نقش مدیران آموزشی را در تحقق اهداف والای تعلیم و تربیت حیاتی دانستند . ایشان با اشاره به تغییرات و تحولات سریع و شتابان دهه های اخیر، همگامی مدیران را با تحولات ضروری دانسته و خواهان برگزاری مستمر کارگاهها و دوره های دنش افزایی و ضمن خدمت به منظور انجام بهتر وظایف آموزشی مدیران شدند. در ادامه کارگاه آموزشی ، آقای دکتر نعمت الله عزیزی ریاست هیات مدیره انجمن مدیریت آموزشی استان کردستان ضمن خیر مقدم به حاضران ، به معرفی انجمن آموزشی استان پرداخته  و با ارایه گزارشی از فعالیت چهار ماهه انجمن ، اشاره داشتند در طی این مدت جلسات خوب و پربار هیات مدیره تشکیل و تصمیمات مناسب و ارزشمندی اتخاذ شده که برگزاری این کارگاه آموزشی با حضور مدیران آموزش و پرورش بعنوان یکی از خروجی های جلسات ، امروز تحقق عینی و عملیاتی پیدا نمود.  دکتر عزیزی مهم ترین رسالت انجمن مدیریت آموزشی را انجام تحقیقات علمی و فرهنگی – ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و اساتید-برگزاری گردهمایی و کارگاههای علمی و ارایه خدمات آموزشی –پژوهشی به علاقه مندان و مشتاقان این حوزه دانسته و اشاره داشتند بخش عظیمی از فعالیت انجمن به حوزه آموزش و پرورش و ارتباط تنگاتنگ با مدیران و مدارس بعنوان مدیران خط مقدم اختصاص یافته و امید است تشکیل و فعالیت انجمن ، خلاو شکاف موجود کنونی را ترمیم و در این رهگذر از فرصت ایجاد شده برای پیوند مدرسه و دانشگاه استفاده و توانمند سازی مدیران بعنوان رسالت اصلی انجمن تعقیب گردد

در ادامه برنامه آقای دکتر سید مهدی حسینی استادیار دانشگاه کردستان مهم ترین نیاز های مدیران آموزشی در قرن بیست و یکم  را به صورت سخنرانی ارایه دادند.ایشان با اشاره به تغییرات نظام جهانی از عصر کشاورزی تا عصر دانش و اطلاعاتی ، به عوامل موثر بر یادگیری در هزاره سوم اشاره و دانش کاری – ابزارهای تفکر-سبک زندگی دیجیتالی و پژوهش در زمینه یادگیری را بعنوان مهم ترین عوامل در این زمینه برشمردند. دکتر حسینی مهارت های تفکر انتقادی – حل مساله –خلاقیت و نوآوری –همکاری و کارگروهی –درک متقابل از فرهنگ های مختلف- نداشتن تعصب کورکورانه-مهارتهای ارتباطی – اطلاعاتی را از مهم ترین مهارتهابی مورد نیاز هر مدیری دانسته و اشاره داشتند تمرین مهارت این نیست که محتوایی را بخوانید وبنویسید بلکه باید یاد بگیرید ، یاد نگیریدو بعد یاد بگیرید.

دریافت فایل ارائه شده توسط  جناب آقای دکتر سید مهدی حسینی

سپس آقای دکتر حسنی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی سنندج موضوع خود تحت عنوان سازمان یادگیرنده و فرهنگ مدرسه را ارایه نمودند. ایشان با بیان اینکه رهبری آموزشی عملی است که معلم را یک قدم بسوی اهداف پیش می برد اصول اساسی سازمانهای یادگیرنده و دانش آفرین را برشمرده و مولفه های احترام –توجه به احساسات فرد و رفاه خانواده –اعتماد و تعلق خاطر-مشارکت در تصمیم گیری –برگزاری جشن ها و مراسمات را از مهم ترین ویژگی ها و شرایط محیط آموزشی موثر و مساعد در سیستم  های آموزشی دانستند.

دریافت فایل ارائه شده توسط جناب آقای دکتر رفیق حسنی

سخنران پایانی روز اول آقای دکتر خلیل غلامی استاد یار دانشگاه کردستان و محقق و دانشجوی فوق دکترای دانشگاه هلسینکی فنلاند بود که جلسه را به شیوه ی ابتکاری و کاملا کارگاهی برگزار و با مشارکت دو طرفه سخنران و حضار ، الزام مدیر به روشهای جدید تدریس و آموزش و هم چنین توجه به رشد امور عاطفی – روانی –حرکتی فراگیران را در کنار تفکر شناختی بسیار مهم دانسته و عمل فکورانه مدیران را در اداره مدارس تحت تصدی مهم ارزشیابی کردند. در این کارگاه مدیران نظرات و دیدگاههای خود را در زمینه بحث ارایه و تجارب برتر خود را در حوزه اداره مدرسه –برنامه های ابتکاری و خلاقانه و رشد همه جانبه دانش آموزان تشریح نمودند.

اولین سخنران روز دوم کارگاه آموزشی آقای محمدی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش و عضو هیات مدیره انجمن استان بودند که ارزشیابی آموزشی را بعنوان موضوع اصلی سخنرانی خود به حضار ارایه دادند. نامبرده یکی از اصول مهم مدیریت آموزشی را فراهم نمودن زمینه دانستند  و اظهار داشتند : "مدیران آموزشی باید زمینه کار و عمل را فراهم آورند." ایشان آموزش و پرورش را با ارزشیابی قرین دانسته و نظام اصلی هشیار ساز را در سه بخش نظارت –پژوهش و ارزشیابی معرفی کردند. آقای محمدی هدف از ارزشیابی در آموزش و پرورش را تعیین و تشخیص مشکلات دانش آموزان و تصمیم گیری درباره ی آنان بیان  و بهبود جهت کاهش فاصله  موجود تا مطلوب را مهم دانستند. نامبرده کژتابی ذهنی به امر ارزشیابی را در آموزش و پرورش بعنوان یکی از آفت های قابل تامل و اصلاح بیان داشته و سفارش نمودند ناید دانش آموزان را به امر امتحان بیش از حد حساس کرد که لازمه ی آن عدم نگاه ابزاری صرف به امر ارزشیابی است .

دریافت فایل ارائه شده توسط جناب آقای طالب محمدی

سخنران بعدی روز دوم آقای دکتر تعمت الله عزیزی استاد تمام دانشگاه کردستان و ریاست هیات مدیره انجمن بودند که بحث مفصلی را پیرامون فلسفه ی وجودی نظارت و راهنمایی ارایه و ضمن بیان نمونه ها و شواهدی متقن و مستند از شیوه های نادرست نظارت و راهنمایی در مدارس و سازمانهای آموزشی ، بیان داشتند که متاسفانه اغلب مدیران از دلایل وجودی و فلسفه ی اصلی نظارت و راهنمایی آگاهی نداشته و نظارت بیشتر حالت مچ گیری و تاکید و تمرکز روی نقاط ضعف را دارد در صورتی که نظارت باید بر محور هدایت و ارشاد قرار گرفته و هدف از آن اصلاح رفتار و هدایت افراد جهت قرار گرفتن در مسیر صحیح و درست باشد. ایشان با اشاره به  لزوم انگیزه کاری افراد بمنظور ایفای رسالت سازمانیاشاره کردند:" متاسفانه  در مواردی فرهنگ حاکم بر بخشی از محیط های سازمانی – اداری انگیزه لازم برای انجام تعهد و ایفای  رسالت حرفه ای افراد در نقش های تحت مسیوولیت را ایجاد نکرده که این مهم به چالشی اساسی در سازمانها تبدیل شده است."

دریافت فایل ارائه شده توسط جناب آقای دکتر نعمت الله عزیزی

آخرین سخنران روز دوم و پایانی کارگاه آموزشی دکتر کیوان بلند همتان استاد یار دانشگاه کردستان بود که بحث خود را با بیان اهمیت رابطه و تعامل پایدار خانه و مدرسه شروع نموده و ضمن معرفی برنامه ی آموزشی می سی در امر ارتباط خانه و مدرسه اشاره داشتند: "  در موضوع ارتباط خانواده با مدرسه و دعوت از اولیا نباید فقط روی عملکرد منفی دانش آموزان تمرکز کرده و اولیا تنها زمانی به مدارس فراخوانده شوند که دانش آموزان دارای عملکرد منفی هستند بلکه مدارس لازم است روی نکات مثبت و عملکرد خوب فراگیران تاکید و دانش آموزان به جهت کسب موفقیت هایشان مورد تجلیل و تقدیر قرار و با حضور اولیا آنان ،  تشویق شوند.ایشان اصول ارتباط با مدرسه را شامل مثبت سازی – عملی سازی – شخصی سازی  و دسترس پذیری دانسته و انسان فرهیخته را شخصی تعریف کردکه تصویر بزرگی را برای خود فراهم می آورد و از نظر زبانی و تعاملی پیشرفته است . غنی سازی محیط زندگی و خانوادگی دانش آموزان –رشد عاطفه و نگرش انتقادی دانش آموزان در مدرسه  و احترام به اولیا به عنوان مشتریان سازمانی از جانب مدیران نکات راهبردی دیگری بود که سخنران در ادامه مطالب خود به آنان اشاره نمود.

دریافت فایل ارائه شده توسط جناب آقای دکتر کیوان بلند همتان

لازم به ذکر است به کلیه شرکت کنندگان حاضر در کارگاه آموزشی گواهی ضمن خدمت 16 ساعته از ظرف اداره کل آموزش و پرورش صادر و اعطا خواهد شد. 

در برگزاری و تشکیل کارگاه آموزشی دو روزه تقویت مدیریت آموزشگاهی با رویکرد مدرسه محوری سرکار خانم معصومه توکلی مسوول پذیرش و روابط عمومی انجمن ،  سرکار خانم مهتاب اسراری ، مجموعه کارکنان شریف روابط عمومی دانشگاه کردستان و مجتمع امام شافعی آموزش و پرورش ناحیه دو سنندج نهایت همکاری و تلاش بایسته را مبذول نمودند که جا دارد از تلاش ارزشمند کلیه عزیزان قدردانی گردد.