برگزاری دوره آموزشی ویژه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه استان کردستان

با مشارکت گروه آموزشی مدیران استان  انجمن علمی مدیریت آموزشی و اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان کارگاه آموزشی دو روزه با شرکت 250 نفر از مدیران دبیرستانهای دوره دوم متوسطه سراسر استان در محل دانشکده فنی شهید یزدان پناه سنندج برگزار شد. در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی مدیران دبیرستان های دوره دوم متوسطه نظری که روز چهارشنبه 8 بهمن با حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان، مهندس زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و 250 نفر از مدیران مدارس در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج برگزار شد؛ قربانی مدیرکل آموزش و پرورش کردستان، با اشاره به اهمیت مدیریت آموزشگاهی، از مدیران مدارس به عنوان نمایندگان بلا واسطه آموزش و پرورش در بخش اداره مدارس نام برد و با تاکید بر ارتباط مستقیم مدیران با مسئولین ستادی، برگزاری چنین دوره های آموزشی را ضروری دانست.

قربانی با بیان اینکه ارتقاء کیفیت یکی از اولویت های مهم آموزش و پرورش می باشد؛ گفت: برای تحقق این مهم ، پنج برنامه بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی،  ارتقاء مدیریت آموزشگاهی ، توسعه مشارکت های مردمی ، تمرکز زدایی و عملیاتی نمودن بودجه توسط وزیر محترم آموزش و پرورش پیش بینی شده است که عملیاتی شدن این برنامه ها ، موجب تحقق اهداف آموزش و پرورش خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی از برنامه های اولویت دار وزارتی و استانی است ؛ گفت: برای بهسازی نیروی انسانی باید از تبادل تجربه انجمن اولیاء و مربیان و شورای معلمان بهره گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان، با بیان اینکه آموزش و پرورش بدون مشارکت نمی تواند حرکت کند؛ به ضرورت توسعه مشارکت در آموزش و پرورش پرداخت و مشارکت در اداره مدارس را بسیار ضروری عنوان نمود و خواستار بکارگیری راه کارهای لازم برای جذب مشارکت در عرصه های مختلف شد.

رشید قربانی در بخش دیگری از سخنان خود، برنامه تعالی مدیریت مدرسه را مهم ترین پتانسیل برای تحول در آموزش و پرورش دانست و گفت: سه عنصر، برنامه ریزی ، ارزیابی و اختیار و مسئولیت از ویژگی های برنامه تعالی مدیریت می باشد که  امیدورایم در آینده شاهد رونق و روند روبه رشد تعالی مدیریت مدرسه در سایر مدارس نیز باشیم.

 قربانی با اشاره به چهار برنامه عملیاتی معاونت آموزش متوسطه استان ، خواستار توجه به این برنامه و اجرایی نمودن آنها شد و با تاکید بر هدف گذاری برای رسیدن به نقطه مورد نظر ،  ارتقای رتبه استان در قبولی کنکور سراسری دانشگاه های دولتی را بسیار مهم دانست.

 

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان همچنین ارزیابی عملکرد حوزه های مختلف را ضروری عنوان نمود و با تاکید بر ضرورت ارزیابی اقدامات حوزه های مختلف و تشویق مسئولین و دست اندرکاران آن بخش در پایان سال گفت: برای توسعه و ترقی هر سیستمی ارزیابی عملکرد ضروری است .

قربانی ارتقاء رتبه قبولی دانش آموزان استان در کنکور سراسری دانشگاه های دولتی را یک ضرورت دانست و گفت: برای موفقیت دانش آموزان در دانشگاه های دولتی برنامه هایی در سطح استان پیش بینی شده است که امیدواریم با برنامه ریزی تحصیلی در پایه های سوم و چهارم توسط مشاورین توانمند و برگزاری دوره های آموزشی در این خصوص شاهد موفقیت هر چه بیشتر دانش آموزان استان در این عرصه باشیم.

وی همچنین توسعه متوازن رشته ای را یکی از اولویت های آموزش و پرورس استان دانست و با اشاره به وضعیت توزیع دانش آموزان در رشته های مختلف گفت: انتظار می رود مدیران مدارس ضمن اهتمام در این خصوص و هدایت درست دانش آموزان ، به گونه ای عمل نمایند که توسعه متوازن رشته ای و شاخه ای در سطح دبیرستانها صورت گیرد .

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان توجه به حلقه های کیفیت بخشی را در اجرای برنامه های آموزشی مهم عنوان نمود و خواستار توجه هر چه بیشتر در راستای برگزاری المپیاد های دانش آموزی ، جشنواره ها و مسابقات علمی و شرکت فعال دانش آموزان در این فعالیت ها شد .

وی با اشاره به ساحت های ششگانه تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، نهادینه سازی فرهنگ دینی و اسلامی را بسیار مهم دانست و خواستار توجه دست اندرکاران مدارس به مسائل اخلاقی دانش آموزان شد و گفت : این موضوع باید در شورای معلمان مدارس مورد تاکید قرار گیرد .

ضرورت توجه به ساحت تربیت بدنی و زیستی و سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان دیگر موضوعی بود که مدیر کل آموزش و پرورش کردستان بر آن تاکید نمود و با اشاره به نهادینه سازی فرهنگ ورزش و تربیت بدنی برای سلامت جسم و روح دانش آموزان ، وظیفه مدارس را در این راستا خطیر عنوان نمود .

توجه به ایمنی و سلامت دانش آموزان و مدارس ، پای بندی به شئونات اسلامی ، مشارکت کلیه معلمان در برنامه های تربیتی ، توجه به زبان ملی و تدریس دروس با زبان فارسی ، داشتن نظم در فعالیت ها و ارزیابی عملکرد و اقدامات از دیگر موضوعاتی بود که مدیر کل آموزش و پرورش کردستان بر آنها تاکید نمود .

وی همچنین پیگیری برنامه های رفاهی فرهنگیان را یکی دیگر از اولویت های وزارتی و استانی بر شمرد و با بیان اینکه برای اولین بار در سطح استان با هماهنگی بانک ملی به تعداد 7 هزار نفر از فرهنگیان کردستانی وام بهره کم پرداخت خواهد شد گفت : در همین راستا برنامه های دیگری نیز در دست اقدام می شد .

در ادامه برنامه افتتاحیه آیت الله حسینی شاهرودی  نماینده ولی فقیه در استان با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک بهمن ، یکی از افتخارات انقلاب اسلامی را معرفی ایران به عنوان یک کشور علمی عنوان نمود.

وی با اشاره به وضعیت ایران در زمان رژیم طاغوت و درماندگی علمی کشور گفت: خوشبختانه در حال حاضر ایران اسلامی در عرصه های مختلف به خصوص در عرصه علمی در جهان پیشتاز بوده و یکی از اولویت های اصلی کشور رشد علمی است و این از برکات انقلاب اسلامی است.

 

آیت الله حسینی شاهرودی به نیازمندی کشور در زمان رژیم طاغوت از نظر مالی پرداخت و با اشاره به پیشرفت های نظامی و تجهیزات دفاعی کشور، ایران اسلامی را یکی از قدرتمندترین کشورها از نظر دفاعی عنوان نمود و گفت: امروز قدرت ایران در دنیا برای همگان مشخص است.

وی به اهداف امام راحل(ره) در قیام خود علیه نظام طاغوت در سال 42 نیز اشاره نمود و با بیان اینکه مبارزه با طاغوت و برقرای حکومت اسلامی از اهداف حضرت امام (ره) بود به اقدامات بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با طاغوت و مستکبران و برقراری  قوانین اسلامی و حاکم نمودن حدود و ارزش های الهی پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) نیروهایی تربیت کرد که امروز در مقابل استکبار جهانی ایستاده اند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان در ادامه به توطئه های دشمنان نظام اسلامی نیز اشاره نمود و با اشاره به شکست توطئه های دشمنان با عنایت خدواند، انقلاب اسلامی را معجزه الهی عنوان کرد و گفت: ما باید قدر این نعمت را بدانیم و از آن پاسداری کنیم. وی با بیان اینکه خداوند متعال سه وظیفه تربیت ، آموزش کتاب و حکمت را برای پیامبر اسلام قرار داده است گفت : آموزش و پرورش به عنوان متولی تعلیم و تربیت و معلمان به عنوان ادامه دهندگان راه پیامبران باید این سه وظیفه را در مدارس آموزش داده و در دستور کار خود قرار دهند .

سخنران بعدی مراسم افتتاحیه مهندس زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بود . ایشان  راهبرد اصلی آموزش و پرورش را کیفیت بخشی به فعالیت ها عنوان نمود و گفت : در ذیل این راهبرد ، ارتقاء مدیریت آموزشگاهی قرار دارد .

وی با بیان اینکه ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش باید به دنبال ارتقاء مدیریت آموزشگاهی باشد تا حاصل ارتقاء مدیریت آموزشگاهی به ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت ختم شود گفت : سیاست مدرسه محوری نیز در ذیل این برنامه قرار دارد .

مهندس زرافشان با اشاره به رویکرد آموزش و پرورش در دوره جدید و توجه به تاثیر مدیریت آموزشگاهی ، نقش مدیران مدارس را در ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش کلیدی دانست و با تاکید بر تلاش مدیران در شناسایی ظرفیت ها و ارتقاء کیفیت ، تصریح نمود : برای ارتقای کیفیت مدیریت لازم است مدرسه ارتقاء پیداکند، لذا در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن توجه شده و این باید مبنای عمل قرار گیرد .

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش جایگاه و چشم انداز مدرسه در سند تحول بنیادین را مهم دانست و با بیان اینکه این اهمیت ، نشان دهنده این است که بستر تحقق اهداف آموزش و پرورش ، مدرسه است ، وظیفه مدیران مدارس را در اجرای این برنامه مهم دانست .

وی با اشاره به برخی از ویژگی های مدرسه از منظر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، برخورداری از قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی در حوزه های عملیاتی ، خود ارزیابی ، مسئولیت پذیری ، پاسخ گو بودن ، نقد پذیری و مشارکت جویی را از مهم ترین ویژگی های در نظر گرفته شده عنوان نمود و گفت : مدیریت مبتنی بر برنامه یعنی اینکه مدرسه خودش را دائما ارزیابی نموده ، ضمن تعیین موقعیت و شناسایی اهداف ، برای حرکت از نقطه شروع برای رسیدن به نقطه مطلوب ، برنامه داشته باشد .

مهندس زرافشان مشارکت دانش آموزان در اداره مدارس را موجب احساس تعلق آنان عنوان نمود و با اشاره به برگزاری طرح مدام ( مشارکت دانش آموزان در اداره مدارس ) در مدارس دوره اول متوسطه ، گفت : اجرای این طرح موجب همکاری ، همدلی دانش آموزان با مدیران و دست اندرکاران مدارس و بکارگیری ظرفیت ها ، توزیع کار مدرسه ، افزایش حس مشارکت در مجموعه و ارتقاء کارآیی و اثر بخشی افراد شده و کار مدیریت به نحو مطلوب تری انجام خواهد شد .

معاون وزیر آموزش و پرورش به برنامه تعالی مدیریت مدرسه نیز اشاره نمود و با بیان اینکه برنامه تعالی مدیریت مدرسه تمام مولفه های لازم را در قالب یک مدل برای ایجاد هم افزایی ارائه نموده است گفت : باید در جلسات مدیران مدارس پیرامون چگونگی عملیاتی کردن این مولفه ها و همکاری های لازم ، بحث و تبادل نظر و اتخاذ طریق شود تا مدارس خودشان به اهدافی که در سند تحول بر آنها تاکید شده است دست یابند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ساحت های ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین نیز اشاره نموده و با بیان اینکه ساحت اعتقادی و عبادی ، اجتماعی و سیاسی ، زیستی و بدنی ، زیبایی شناختی و هنری ، اقتصادی و حرفه ای و علمی و فناورانه شش ساحت تربیتی پیش بینی شده است ، خواستار توجه به همه ساحت ها و رشد دانش آموزان در کلیه ابعاد شد .

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به ضرورت آموزش مهارتهای ارتباطی به دانش آموزان نیز اشاره نمود و با بیان اینکه در محیط مدرسه و برنامه های آنها باید به ساحت های تربیتی و رشد همه جانبه و شخصیت دانش آموزان توجه شود گفت : در این صورت دانش آموزان به حیات پاکی که برای وی پیش بینی شده است دست خواهد یافت .

وی از مدیران مدارس به عنوان رهبران آموزشی در مدارس نام برد و با تاکید بر پیگیری اهداف سند تحول بنیادین در مدارس و تنظیم برنامه مدارس بر اساس سند تحول ، خواستار رعایت تعادل در اجرای ساحت های تربیتی شد و با اشاره به شعار دولت محترم ، مبنی بر اعتدال ، تدبیر و امید گفت : این شعار می تواند در اجرای برنامه های تربیتی سرمشق ما باشد .

لازم به ذکر است آقایان دکتر ناصر شیربگی نایب رییس انجمن -طالب محمدی عضو انجمن -ارسلان خسروپور دبیر اجرایی و معصومه توکلی مسوول روابط عمومی انجمن به عنوان سخنران -مدرس و هماهنگ کننده در کمیته برگزاری نقش داشتند

 

 

 

 

 

/ 1 نظر / 49 بازدید
reza

سلام وبت خيلي عاليه خوشم اومد به يکم تلاش بيشتر ميتونه از اين هم بهتر شده[قلب] به ليک زير برو و روي بنر و لينک کليک کن[خجالت] http://sheytoonboy.mihanblog.com/post/1066 مرسي قربانت [قلب][قلب]