معرفی کتاب

نسبت به سایر علوم، علمی نسبتاً جدید می‌باشد، تا چندی قبل بیشترین صاحبنظران این رشته با به عاریت گرفتن تئوری‌های سایر رشته‌ها به‌ویژه مدیریت صنعتی و بازرگانی سعی در به‌کار‌گیری آنها در سازمان‌های آموزشی داشته‌اند. اما بعضی اندیشمندان مدیریت آموزشی معتقدند که سازمان‌های آموزشی ویژگی‌های خاص خود را دارا هستند و نیاز به تولید نظریات خاص خود دارند و بدین‌ترتیب گروهی از اندیشمندان در صدد تولید چنین تئوری‌هایی در مدیریت آموزشی شدند که متناسب با ویژگی‌های سازمان‌های آموزشی باشد. یکی از این صاحبنظران تونی بوش می‌باشد که در مقالات و کتاب‌های متعددش سعی در ارائه تئوری‌ها و مدل‌های خاص مدیریت آموزشی می‌باشد.

کتاب حاضر یکی از بهترین و جامع‌ترین کتاب‌های این نویسنده درباره سازمان‌های آموزشی است که به ارائه تئوری‌ها و مدل‌های رهبری و مدیریت آموزشی، ویژگی‌های آنها، کاربرد آنها در سازمان‌های آموزشی و محدودیت‌های این تئوری‌ها و مدل‌ها پرداخته است. با توجه به نیاز جامعه علمی کشور به چنین منبع علمی ارزشمندی که می‌تواند مورد استفاده اساتید، پژوهشگران و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی رشته‌های علوم تربیتی و بخصوص رشته‌های مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی قرار گیرد، ضرورت ترجمه این کتاب احساس می‌شد.

امید است که ترجمه این کتاب بتواند پاسخگوی نیازهای علاقه‌مندان به رشته‌های علوم تربیتی باشد و زمینه‌ساز شناخت بیشتر و بهبود امور و فرایندهای سازمان‌های آموزشی گردد.

فهرست مطالب

فصل اول؛ اهمیت رهبری و مدیریت آموزشی

فصل دوم؛ مدل‌های مدیریت و رهبری آموزشی 

فصل سوم؛ مدل‌های رسمی 

فصل چهارم؛ مدل‌های همکارانه 

فصل پنجم؛ مدل‌های سیاسی 

فصل ششم؛ مدل‌های ذهنی 

فصل هفتم؛ مدل‌های مبهم 

فصل هشتم؛ مدل‌های فرهنگی 

فصل نهم؛ نتیجه‌گیری 

/ 0 نظر / 16 بازدید